Licencja TAXI

Najważniejsze informacje o licencji taksówkarza.

Po uzyskaniu licencji taksówkarza niewiele osób zastanawia się nad tym, kiedy urząd może cofnąć pozwolenie na licencję. Jednak warto wiedzieć, że licencja może zostać cofnięta jeśli w ciągu sześciu miesięcy po jej wydaniu nie rozpoczęto działalności.

Zazwyczaj urzędy informują o takiej możliwości wcześniej na piśmie, lecz czasami ten istotny szczegół umyka. Licencję można też utracić jeśli dana osoba została skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne spowodowanie przestępstwa, w tym przestępstwo karne, mienia, wiarygodności dokumentów, gospodarcze, ochronie środowiska, przeciwko bezpieczeństwu komunikacji drogowej i warunkom pracy.

Formalności prawne

W takich przypadkach licencja jest cofana bez uprzedniego ostrzeżenia, a tym samym zabrania się wykonywania zawodu taksówkarza. Cofniecie licencji może spowodować też zaleganie z zobowiązaniami podatkowymi, celnymi, i innymi związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej, jeśli dotyczą sfery państwowej. Ponowne uzyskanie licencji w takich przypadkach jest możliwe dopiero po upływie co najmniej trzech lat.

Po uzyskaniu licencji taksówkarza, spełnieniu wszystkich wymagań formalnych i prawnych, kolejnym etapem jest zakup odpowiedniego auta. Najczęściej taksówkarza decydują się na zakup auta używanego, w cenie od 20 do 40 tysięcy złotych, sprowadzane z zagranicy. W taksówce musi być zainstalowany taksometr oraz kasa fiskalna z aktualną homologacją. Bardzo przydaje się też radio samochodowe, do komunikacji z innymi taksówkami lub z centralą, jeśli pracuje się w korporacji.

Licencja taksówkarza

Samochód

Samochód – taksówka musi posiadać obowiązkowo klimatyzacje oraz pełen standard bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażera. Istnieje też opcja skorzystania z usług leasingu samochodowego, dzięki temu będzie można pozwolić sobie na nowe auto, a równocześnie uciec od wysokich kosztów na samym początku działalności, jakie są związane z kupnem auta.

Teraz pozostaje już tylko decyzja czy pracować w korporacji czy na własny rachunek. W małych miastach rzadko kiedy działają korporacje więc sprawa jest prosta, w dużych miastach sytuacja się różni. Pracując samodzielnie musimy postarać się o grono własnych klientów, którzy będą wiedzieli jak nas znaleźć, w korporacji dostajemy szereg zleceń przez centralę. Zarobki z miesiąca na miesiąc nie są równe, raz jest więcej raz mniej, trzeba przewidzieć opłaty na ZUS i utrzymanie samochodu oraz koszty związane z przynależnością do korporacji.